Funderingar runt Ad(h)d

Idag snurrar tankarna i huvudet på mig, inte helt ovanligt 😉

Jag har ju skrivit en del om min sociala fobi i den här bloggen förut. Det är inget jag håller hemligt utan jag väljer att vara öppen med det. Det känns bäst för mig. Kanske har folk lättare att förstå varför jag är som jag är, varför jag kanske inte orkar vara med på kalas eller andra sociala sammanhang ibland. Det beror på hur jag mår för dagen. Det är ett jobbigt funktionshinder som jag kämpar med dagligen.

Men nu va det inte det jag skulle skriva om egentligen. Utan det faktum att jag faktiskt oxå har en misstänkt ad(h)d, eller add som är den ”lugnare” varianten, och med lugnare menar jag att jag har väldigt svårt med igångsättningen men inne i mitt huvud är det full fart med massor av tankar, idéer och saker jag vill göra. Det är enormt frustrerande när inte hjärnan och kroppen har samma fart. Jag vill så mycket men kroppen har inte orken. Jag blir fort trött och klarar inte av stress överhuvudtaget. Min hjärna stänger ner och slutar funka.
Minsta lilla ”enkla” vardagsgrej som att ta reda på disken blir 100 gånger jobbigare än för en ”vanlig” person. Jag måste ladda länge för att ta tag i saker.

Idag funderar jag på hur man ska få till ett fungerande organiserat hem, jag skulle behöva ha specifika platser för allt och gärna uppmärkt så jag vet vart jag har saker och vart det ska ligga. Jag skulle även behöva rensa bland alla grejer så man har så lite som möjligt. Bara saker man verkligen behöver. Men hur tar man tag i sådana saker när inte orken finns där?
Nu börjar skolan snart igen och det bara måste bli ordning så allt flyter på bra. Paniken smyger sig på. Mitt humör svänger från dag till dag, ena dagen kan jag ha hur mycket energi som helst och nästa dag är jag nere på noll och varje liten sak tar emot. Frustrerande är bara förnamnet.
Det är skönt att få skriva av sig, släppa ut lite känslor och dela med sig till andra. Livet är inte alltid lätt. Kämpa kämpa.

Idag började Emelie dagis igen efter en hel sommar hemma. Det va lite kämpigt att lämna henne men jag hoppas hon får en bra dag. Det va lite barn så förhoppningsvis blir en lugn dag för lilla hjärtat.
Jag får lite härlig egentid med mina killar.

Hoppas ni får en fin start på veckan!
Kram!!

Kommentera

