Finns det nåt intresse?

Som många av mina nära och kära sett så har jag börjat göra mycket gröna drinkar och lite andra nyttigheter. Jag har märkt att många har en stor nyfikenhet och gärna skulle vilja prova.

Då jag märkt va bra jag mår av att dricka och även äta nyttigt från naturen så vill jag ju gärna att andra också kommer underfund med hur bra och lätt det är. Tänkte jag kunde ge lite tips här på bloggen om intresse finns. Jag är ingen expert men tycker det är kul och kan man hjälpa till lite så är det ju bara kul!

Många är rädda för att det ska vara krångligt och ta tid eller va dyrt men det är det inte. Jag har absolut inte råd att bara köpa en massa ekologiskt eller kravmärkt men man får välja lite utifrån sin egen möjlighet. Vissa produkter skiljer inte så mycket i pris och då kan man köpa den ekologiska/kravmärkta eller som typ bananer som är väldigt mycket skit i, då kan det va värt att lägga lite extra pengar på det. Sen finns det mycket i naturen såhär på sommaren som man kan dra nytta av.
Här är en bra sida på vad som finns i vår natur: skogsskafferiet

För en stund sen gjorde jag lite mandelmjölk som jag ska ha till Guldmjölken om kvällarna. Det är superenkelt men behöver lite förberedelse dagen innan eller minst fem timmar innan man ska göra den.

•Lägg 1 dl sötmandlar i 5 dl vatten.
•Låt stå 5 timmar eller över natten.
•Häll över mandlarna i en sil och skölj dom väl (detta är för att den bittra smaken ska försvinna och den söta smaken ska framträda).
•Häll över i en mixer eller bunke.
•Häll på 5 dl nytt vatten och smaksätt gärna med en vaniljstång alternativt 1 tsk vaniljpulver.
•Kör i mixer eller med stavmixer i ca 3 minuter.

Sedan ska detta silas och då går det utmärkt att ta en nylonstrumpbyxa att sila med. Jag hade en oöppnad förpackning som jag klippte av ena benet på och trädde över en kanna. Häll ner blandningen och låt rinna igenom. Krama ur ordentligt så all mjölk kommer med.

20140713-164102.jpg

20140713-164110.jpg

Det som blir över i strumpan kan man spara och baka med, men det har jag inte provat än så jag återkommer om det 😉

Vad tror ni? Skulle detta kunna hjälpa er att komma igång med lite goda nyttigheter?

Förresten, om du undrar vad Guldmjölk är så kika in på denna härliga blogg: Guldmjölk

Nu ska jag fortsätta med virkningen en stund till.

Kram!!

Kommentera

